GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

ΓΙΑ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (2): Πολίτευμα: Όχι βραχυκυκλωμένη Δημοκρατία

Του  ΜΑΚΗ ΓΙΟΜΠΑΖΟΛΙΑ. Το βασικό πρόβλημα της Προεδρευόμενης Δημοκρατίας μας αποδείχθηκε ότι είναι η...δημοκρατικοφανής βραχυκύκλωση τ...

Του ΜΑΚΗ ΓΙΟΜΠΑΖΟΛΙΑ.

Το βασικό πρόβλημα της Προεδρευόμενης Δημοκρατίας μας αποδείχθηκε ότι είναι η...δημοκρατικοφανής βραχυκύκλωση της.
Με βάση τα μέχρι τώρα ισχύοντα, ο εκλεγμένος Πρωθυπουργός και επικεφαλής της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας παίρνει τα πάντα, καταργώντας έτσι την διάκριση των τριών βασικών λειτουργιών του Πολιτεύματος. Σχηματίζει την Κυβέρνηση (Εκτελεστική εξουσία), ελέγχει την πλειοψηφία της Βουλής (Νομοθετική εξουσία) και διορίζει την ηγεσία της Δικαιοσύνης (Δικαστική εξουσία). Δηλαδή Κοινοβουλευτική Απολυταρχία.
Για να μη συμβαίνουν αυτά, πρέπει να εξασφαλισθεί η πραγματική ανεξαρτησία των τριών βασικών λειτουργιών του Πολιτεύματος. Να μην αλληλοεμπλέκονται, να μην διαπλέκονται και να μην ανήκουν όλες σε μία κομματική ή προσωπική εξουσία. Να ανήκουν όλες στον μοναδικό κυρίαρχο στην Δημοκρατία : στον Λαό.
Για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει, τόσο τα πρόσωπα όσο και οι αρμοδιότητες των τριών λειτουργιών, να μην έχουν σύμπτωση και αλληλεξάρτηση, στο μέτρο του κοινωνικά εφικτού. Οι ηγεσίες τους να είναι αιρετές. Να εκλέγονται με διαφορετικές εκλογές και διαφορετικό τρόπο. Και να λειτουργούν ανεξάρτητα η μία από την άλλη. Ώστε η μια να υπολογίζει σοβαρά τον έλεγχο της άλλης. Και όλες μαζί να υπηρετούν και να ενδυναμώνουν την Δημοκρατία. Δηλαδή το κράτος του Δήμου. Δηλαδή τον Λαό. Τον μόνο απόλυτα κυρίαρχο..

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας. είναι αλήθεια, ότι έχει χρησιμοποιηθεί στην χώρα μας εξελικτικά με αρκετή επιτυχία.
Έχουν εκλείψει οι αυθαιρεσίες του κληρονομικού μονάρχη (Βασιλιά), που αντιμετώπιζε το κράτος και τις Ένοπλες Δυνάμεις ως προσωπική του ιδιοκτησία. Διέλυε την Βουλή, άλλαζε πρωθυπουργούς και υπουργούς κατά το δοκούν και αδιαφορούσε για την λαϊκή ετυμηγορία. Καθώς όλες οι σημαντικές κυβερνητικές αποφάσεις δεν μπορούσαν να ισχύσουν, αν εκείνος δεν τις ενέκρινε.
Από την άλλη πλευρά, έχει αναπτυχθεί δικαιολογημένος προβληματισμός, για τον τρόπο εκλογής και για τις εξουσίες που πρέπει να έχει το πρόσωπο που ενσαρκώνει τον ύπατο θεσμό.
Θεωρείται σωστά, ότι η εκλογή του Προέδρου απ ευθείας από το εκλογικό σώμα και η αναγνώριση σε αυτόν αρμοδιοτήτων, που ακυρώνουν εν πολλοίς την εξουσία της εκλεγμένης Κυβέρνησης, δημιουργούν ένα ακόμη επίπεδο εξουσίας και προκαλούν σύγχυση μεταξύ Προεδρικής και Προεδρευόμενης Δημοκρατίας.

Θεωρείται όμως, επίσης σωστά, ότι η πλήρης απονεύρωση του θεσμού του Προέδρου και η μετατροπή του σε απλό υπογραφέα κυβερνητικών αποφάσεων, χωρίς δυνατότητα ελέγχου, καθιστά μαριονέτα τον Πρόεδρο και κοινοβουλευτικό μονάρχη τον Πρωθυπουργό. Και η εμπλοκή του Προέδρου με την ενεργό κομματική πολιτική, μέχρι λίγο πριν από την εκλογή του, σε συνδυασμό με την δυνατότητα εκλογής του από μονοκομματική απλή πλειοψηφία της Βουλής, μπορεί να τον καταστήσει κομματικό και όχι ενωτικό Πρόεδρο.
Γνώμη μας είναι, ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να εκφράζει την ενότητα του Έθνους. Αλλά δεν πρέπει, ούτε έμμεσα να κυβερνά αντί της εκλεγμένης Κυβέρνησης ούτε να καθίσταται μαριονέτα της Κυβέρνησης, επειδή αυτή είναι εκλεγμένη από τον Λαό.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να εκλέγεται από την Βουλή των Αντιπροσώπων ( όπως την προσδιορίζουμε σε επόμενο άρθρο μας ), με την μέγιστη δυνατή πλειοψηφία. Και να μην μπορεί να ακυρώσει απόφαση της Κυβέρνησης ή της Βουλής. Αλλά να μπορεί να παραπέμψει τέτοιες αποφάσεις στο Συνταγματικό Δικαστήριο, εάν εκτιμά ότι αντιβαίνουν σε άρθρα του Συντάγματος. Του οποίου είναι εγγυητής, μαζί με το Συνταγματικό Δικαστήριο.
Γνώμη μας είναι, ότι το Πολίτευμα πρέπει να παραμείνει Προεδρευόμενη Δημοκρατία. Αλλά..:

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από τα δύο τρίτα ή ( σε δεύτερη ψηφοφορία ) από τα τρία πέμπτα ή (σε τρίτη ψηφοφορία) από την απλή πλειοψηφία (50%+1) της Βουλής των Αντιπροσώπων και να συμβολίζει την ενότητα του Έθνους. Γι αυτό πρέπει και να ηγείται συμβολικά των Ενόπλων Δυνάμεων.
Ο Πρόεδρος πρέπει να ελέγχει τις τρεις βασικές και ανεξάρτητες λειτουργίες του πολιτεύματος ( Εκτελεστική, Νομοθετική και Δικαστική εκτός του Συνταγματικού Δικαστηρίου ), ως προς την τήρηση των άρθρων του Συντάγματος. Με δικαίωμα εκτελεστικής υπογραφής νόμων και κυβερνητικών αποφάσεων. Η αλλιώς παραπομπής νόμων, κυβερνητικών αποφάσεων όπως και αποφάσεων των ανώτατων δικαστηρίων, όταν διχογνωμούν, στο Συνταγματικό Δικαστήριο.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προφανώς πρέπει να προεδρεύει του Ανώτατου Συμβουλίου του Κράτους ( όπως αυτό προσδιορίζεται σε επόμενο άρθρο μας ), το οποίο θα συγκαλείται όποτε και για όποια θέματα προβλέπονται από το Σύνταγμα και τον κανονισμό λειτουργίας του.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να μην είναι πρόσωπο της ενεργού πολιτικής. Και πάντως πρέπει να μην έχει οποιαδήποτε ενεργό πολιτική δράση κατά την τελευταία τουλάχιστον τριετία πριν από την εκλογή του. Πρέπει να επιδιώκεται να είναι πρόσωπο καταξιωμένο στην συνείδηση των πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικού χώρου, για την επιστημονική, πνευματική, επαγγελματική και κοινωνική του δράση.
Η πρόταση μιας προσωπικότητας, για την θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας πρέπει να μπορεί να γίνεται από την Κυβέρνηση, από οποιοδήποτε κόμμα και από την Γερουσία ( όπως αυτή προσδιορίζεται σε επόμενο άρθρο μας ). Η Βουλή των Αντιπροσώπων δεν προτείνει, γιατί αυτή αποφασίζει.
Η θητεία του Προέδρου της Δημοκρατίας πρέπει να είναι εξαετής, για να υπερβαίνει την κανονική θητεία μιας Κυβέρνησης και μιας Βουλής των Αντιπροσώπων.
Κατά την διάρκειά της θητείας του, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να παίρνει αποζημίωση, που θα ορίζεται με νόμο.
Οι υπηρεσίες της Προεδρίας της Δημοκρατίας πρέπει να συγκροτούνται με τον πλέον λιτό αλλά επαρκή τρόπο ώστε να επιτρέπουν την ακώλυτη λειτουργία του θεσμού χωρίς να προκαλούν το κοινό αίσθημα.
Ο Πρόεδρος Δημοκρατίας, έτσι εκλεγμένος και με τέτοια χαρακτηριστικά, είναι κομματικά απεξαρτημένος. Συμβολίζει την ενότητα του Έθνους. Και μπορεί να εγγυάται την τήρηση του Συντάγματος από τις τρεις – ανεξάρτητες μεταξύ τους - βασικές λειτουργίες του Πολιτεύματος.
( Σε επόμενο άρθρο μας, οι προτάσεις μας, για το πώς πρέπει να εκλέγονται και να λειτουργούν η Κυβέρνηση, η Βουλή και η ηγεσία της Δικαιοσύνης ).
http://www.ialithia.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση